Intervju med Christian Henning, yrkesfiskare på Hönö

Berätta kort om ditt arbete idag!
Jag fiskar på GG181 Västerland tillsammans med Kjell Sörensson och Mattias Andersson på Hönö. Under vinterhalvåret trålar vi mestadels räkor och under sommarhalvåret tar vi fram snurrevaden och fiskar torsk, kolja, sej och plattfisk. En snurrevad påminner om en trål men båten ligger stilla när vaden dras in. Vi kastar åtta-nio gånger om dagen, så länge det är ljust ute. Det blir inte mycket i en snurrevad när det är mörkt, dessutom är den rätt svår att hantera i mörker, därför trålar vi på vintern när dagarna är mörkare.

Varför valde du att bli yrkesfiskare?
Jag har alltid haft en stark dragning till havet, båtar och fiske och bestämde mig för att bli yrkesfiskare redan som 15-åring.

Hur har yrkes förändrats under dina år?
Fisket i sig har egentligen inte förändrats så mycket, men allt runt omkring har förändrats en hel del. Det är mycket mer kontroller, zoner som är stängda, kvoter och politik.

GG181 Västerland

Hur tänker du kring hållbarhet, jobbar ni som fiskare med hållbarhetsfrågorna?
Ja, visst gör vi det. På Västerland fiskar vi så hållbart vi bara kan, med större maskor och artsorterande rist i räktrålen. Det är ett galler som sorterar bort bifångsten, så räkorna kan smita igenom medan fiskarna studsar ut genom ett hål i taket på risten. Sedan är det vår snurrevad då, vi har en skotsk ”flyshooter”. Jag tror att vi är ensamma i Sverige om att fiska med snurrevad i dag. Man gjorde det mycket förr. Det är skonsammare mot havsbotten och fisken blir finare eftersom den ligger kortare tid i vaden. Dessutom går det åt mindre bränsle när båten ligger still. Jag vet inte riktigt varför fler inte använder snurrevad, kanske för att det är lite tyngre fysiskt arbete att dra in den. Men det blir bättre. Vår båt Västerland byggdes på Ö-varvet 2010 och var då en av Sveriges modernaste fiskebåtar – och enligt oss också en av de vackraste! Den är nära 24 meter lång, väger 228 ton och har en motor på 551 kw.

Hur tycker du att framtiden ser ut för yrkesfisket?
Det har sett dystert ut under några år, men nu tycker jag att man ser en ljusning. Jag kan vara lite bekymrad för de planerade vindkraftverken, de kan göra det svårare att bedriva yrkesfiske. Vindkraften borde hålla sig på land.

Vilket är din favoriträtt (sjömat)?
Min favoriträtt är saltlånga med kokt potatis och äggsås. Men räkor och kräftor är ju också väldigt gott.

Vi möte yrkesfiskare
Tillsammans med Fiskekommunerna i Bohuslän publicerar vi en serie intervjuer med yrkesfiskare på Västkusten.

Här finns mer information om Fiskekommunerna

Se filmen om Västerland https://www.youtube.com/watch?v=FZtsAFqx_zg