Regissören till HAVETS SILVER på besök hos Fiskekommunerna

Det är Bodils andra film om spännande berättelser från Bohuslän. Först blev det en dramadokumentär om författarinnan från Strömstad, Emilie Flygare-Carlén (1807–1892), sin tids största svenska författare och ändå sorgligt bortglömd.

– Men inte lika okänd längre, säger Bodil och berättar att den sågs på biografer och SVT av ca 250 000 personer.

Nu hoppas hon att ”Sillfilmen”, som hon kallar den, ska gå samma väg. Den handlar om de 9000 män som for på islandsfiske mellan åren 1895–1968 och om de kvinnor som blev kvar hemma för att ta hand om allt. Och mycket tyder på den kommer att locka åtminstone lika många. Sedan premiären i slutet av mars har biografägare och andra som kan visa film hört av sig från Strömstad i norr till Bio Roy på Avenyn i Göteborg.

– Så den kommer att dyka upp på flera platser utmed kusten och dessutom på Island senare i sommar, säger Bodil.

Något som togs upp på Fiskekommunernas möte var också visningar i skolorna, vilket Bodil såg som en mycket god idé. – Det är roligt att berätta för andra om sin historia, men förstås väldigt viktigt att vi själva känner till den.