Enskilda fiskares brott får inte påverka en hel yrkeskår

– Så här får det inte gå till. Att enskilda fiskare svärtar ner en hel yrkeskår är tragiskt för miljön och hela branschen, säger Fiskekommunernas ordförande Lars Tysklind.

Svenska kustfiskare är skyldiga att använda selektiva redskap, till exempel trålar med rist som släpper ut bifångsten. Bottentrålarna från svenskt fiske gör liten påverkan på botten i relation till länder som tillåter bomtrålning. Det är därför man lugnt kan äta svensk fisk och skaldjur.

Yrkesfisket och Fiskekommunerna arbetar aktivt för ett miljömedvetet fiske och tar bestämt avstånd från alla brottsliga handlingar.

– Det är oerhört avgörande att berörda myndigheter nu kan reda ut hur detta brott har gått till och att de skyldiga kan ställas till svars. Sådant här ska inte få hända, säger Lars Tysklind.

Han påpekar att det som har hänt i Lysekil är ett enskilt brott som inte ska förväxlas med andra fiskefrågor, till exempel debatten om bottentrålning.

– Det är viktigt att denna händelse inte drabbar alla andra fiskare, som arbetar enligt föreskrifterna.

För mer information

Lars Tysklind,