Intervju med Simon Brorsson, yrkesfiskare i Sotenäs

Berätta kort om ditt arbete idag!

Jag äger fiskebåten LL110 Klingerö och normalt när jag är ute och fiskar så har jag en fiskekollega med mig så vi är två ombord. Jag har kvot för att fiska räkor, kräftor och fisk. Vi fiskar i det så kallade demersala fisket, dvs att vi fiskar efter bottenlevande arter och primärt så är det räkor och kräftor som vi fiskar med trål. Den fisken vi får kommer framförallt som bifångst när vi fiskar skaldjuren. En normal vecka går vi ut lördag eller söndag och håller ofta på tills torsdag. Ibland ligger vi ute och fiskar hela veckan och vissa gånger går vi in för att lossa. Men vi har sovkoj på båten så det blir att turas om att sova. Självklart blir det många timmar på en vecka men jag tycker verkligen om själva fisket och vara ute på sjön. Det tråkiga är allt runt omkring med myndigheter, byråkrati och folk som bestämmer utan att veta hur verkligheten är.

Varför valde du att bli yrkesfiskare?

Min farfar var fiskare och jag följde ofta med honom när jag var ung. Jag var lockad av friheten som yrkesfisket förde med sig, tyvärr känns det inte så längre.

Hur har yrkes förändrats under dina år?

Jag började som yrkesfiskare redan när jag var 15-16år, så även om jag är ung så har jag nu jobbat i 15år! Mycket har ändrats och det är mycket mer med regelverk och byråkrati nu än när jag började. Vissa saker blir man väldigt irriterad på när det kommer regler som bestäms av någon som inte vet hur det fungerar.

Hur tänker du kring hållbarhet, jobbar ni som fiskare med hållbarhetsfrågorna?

Det finns nog inget annat land som jobbar så hårt med hållbart fiske som vi gör i Sverige. Vi har sedan många år jobbat med selektiva redskap och större maskor i våra trålar. Sen gör man ju det man kan själv med att minimera förbrukning av diesel och så. Men det tråkiga är att vi inte får något extra för det som svenska fiskare, är man lantbrukare och producerar tex kravodlat så ökar ju priset på det man producerar. Det hade ju varit logiskt att få mer betalt för skaldjur som fiskats mer hållbart.

Hur tycker du att framtiden ser ut för yrkesfisket?

Jag ska vara helt ärlig att säga att jag tycker det ser mörkt ut. Det har ju blivit mycket mer byråkratiskt sista åren och vi som fiskare får inget gehör för vår verklighet och våra förslag hos myndigheterna. Sen har vi ju den här diskussionen med havsbaserad vindkraft, det funkar inte att fiska om havet är fullt av vindkraftverk. Det är en så dum diskussion så jag vet inte vad jag ska säga. Som grädde på moset så har vi ju nu stigande oljepriser och stigande räntor, och jag kan säga att ännu ser vi inga högre priser för vår fångst så det säger ju sig självt att det är oroväckande.

Vilket är din favoriträtt (sjömat)?

Jag tycker väldigt mycket om stekt makrill med lingonsylt! Men jag får ju också säga att det är roligt att äta, inte att laga.