GG 330 Carmona: Säkerhet och trivsel viktigt ombord på Sveriges miljösmartaste fiskebåt

GG 330 Carmona är Sveriges första ”gröna” fiskebåt för pelagiskt fiske och är samtidigt den största som någonsin byggts i landet. Under augusti är det dags för premiärturen.

– Vi vill dra vårt strå till stacken och bidra till ett friskt och sunt hav. Vi tror på ett hållbart fiske, säger bröderna Erik och Fredrik Gustafsson från Dyrön när Fiskekommunernas ledningsgrupp visas runt på det splitt nya fiskefartyget som ligger vid kaj hos Ö-varvet på Öckerö.

Med nästan 50 meters längd, över 12 meters bredd och 1300 bruttoton är Carmona den största båt för pelagiskt fiske som byggts i landet. Ö-varvet har helentreprenad. Allt luktar nymålat, tankarna är oanvända och rännorna glänser. Besökarna ombord har fått små blå plasttossor att sätta på fötterna för att inte smutsa ner.

Erik och Fredrik Gustafsson har drivit projektet i hamn tillsammans med sin far Anders Gustafsson och kollegan Martin Ivarsson. Trots sin låga ålder – strax över och strax under trettio år – har de investerat stora belopp och vet precis vad de vill ha: Närproducerat och klimatsmart.

Vill ta sitt miljöansvar

– Det handlar ju om att försöka minska sina klimatavtryck både genom det man äter och hur man lever och reser. För oss som fiskar sill och makrill, som anses vara klimatvänliga fiskar, kändes det rätt att skaffa en båt i samma anda, säger Fredrik.

–  När vi bestämde oss att bygga Carmona var vi inställda på att hon skulle bli en förebild. Vi ville ta vårt miljöansvar.

Det miljömedvetna tänkandet har genomsyrat alla detaljer i bygget, från skrovets form med rak stäv och bra släpp i aktern för att spara bränsle, till en propellerlösning som ökar effektiviteten vid trålning. Avgasreningen är unik för fiskefartyg i svenska vatten, med SRC-teknik som renar 85% av avgasernas kväveoxider.

– SRC används annars bara i lastbilar, vi tyckte att det gott kan användas i båtar också.

All belysning på båten är i form av led-lampor och elmotorerna i båten är frekvensstyrda för att spara energi. Trålvajern är utbytt mot dynema för att spara vikt och därmed bränsle. Likaså är de pelagiska trålborden placerade för minsta möjliga vattenmotstånd.

Dessutom har man använt lokala underleverantörer. Förutom skrovet, som byggdes i Litauen, är övriga leverantörer nästan uteslutande från Västsverige.

Viktigt med bra arbetsmiljö

Stort fokus har även lagts på själva arbetsmiljön ombord. Hytterna ser ut som bättre hotellsviter med heltäckningsmatta, skrivbord och soffa, egen dusch och toalett.

–Säkerheten, trivseln och även ljudnivån är viktiga detaljer för att besättningen ska ha det bra ombord. Vi är ju ute och jobbar under längre tidsperioder, säger Erik Gustafsson.

GG 330 Carmona AB har fiskat sedan 80-talet i Norska havet, Nordsjön, Skagerrak och Kattegatt, men även i Östersjön. Den dagliga driften sköter man från kontoret på Dyrön.

Fakta:

Längd: 49,9 m